2018 Gotland Ultra Marathon

Gotland Ultra Marathon 2018 – Ultradebut 🙂
Lördag 6:e oktober 2018
Sträcka: ca 51 km
Sluttid: 07.21.30

Arrangemanget

Gotland Ultra Marathon är ett traillopp längs Gotlands nordvästra kust. Loppet startar i Hallshuk hamn och går i mål vid Visby Kallbadhus. För de som inte själva tar sig till starten i Hallshuk har arrangörerna ordnat med busstransport. Denna bokas i samband med anmälan.
Sträckan är ca 51 km, men i den roadbook som delas ut innan loppet står det också ”OBS!  Bara rekommenderad väg, håll havet till höger hela tiden. Felspringningsgaranti! 🙂”. Man ansvarar själv för den energi man behöver under loppet. Dock behöver man inte bära med sig allt man tror sig behöva eftersom loppet har två stycken depåer till vilka man får sin s.k. ”dropbag” utkörd. Dessa depåer måste passeras, dessutom finns ett antal kontrollpunkter vilka även dessa ska passeras.

Det är ett mycket familjärt och ”low tech” arrangemang där löparglädjen och kärleken till den vackra naturen står i fokus. Bakgrunden till loppet var en önskan att visa upp en mycket vacker och springbar sträcka för några vänner. Med tiden växte sedan det hela. Det finns ingen uttalad maxtid, däremot det tilltalande mottot ”Alla kan vara med! Fokus ligger på upplevelse och äventyr.”

Längs Gotlands nordvästra kust

Pre-race

Om jag inte minns helt fel så var det via tävlingskalendern på http://www.ultradistans.se/ som jag först fick syn på detta lopp. Jag hade hitintills aldrig sprungit längre än maraton, men kände mig mentalt redo att prova en längre distans än 42,2 km. När detta dessutom skulle gå att kombinera med att träffa familj och släkt på ”Öjn” var det bara att slå till och anmäla sig. Bara några dagar senare kom mitt första nummer av Magasin Spring (6/2017), vilket bl.a. innehöll en mycket trevlig artikel om just detta lopp. Artikeln finns för övrigt även som bloggpost på https://trailrunningsweden.se/inspiration/aventyret-gotlands-ultra-marathon/,

3 – 4 veckor innan loppet började jag fundera över energiupplägg för dagen. För att kunna beräkna innehållet i mina två dropbags behövde jag veta ungefär hur länge jag skulle vara ute på varje delsträcka. Och detta var ju lite knepigt eftersom jag aldrig sprungit den här typen av lopp tidigare. Både distans och underlag var nya erfarenheter. Från 42km på asfalt till 51km trail. Jag förberedde mig dock så gott jag kunde. Tänkte att det närmaste underlaget jag kunde komma var den lokala vandringsleden Gruvdammsrundan i Sala. Det sista längre passet inför loppet fick därför bli större delen av denna i ett mycket lugnt tempo. Detta gav mig ett en ungefärlig uppfattning av vilket tempo jag kanske skulle kunna genomföra loppet i. För säkerhets skull tittade jag också på tiderna för 2017 års lopp och jämförde med mina beräknade passertider för att se om dessa verkade rimliga.

Jag landade sedan i följande energiplan där jag pendlade mellan 70 och 80 gram kolhydrater/timme enligt:

  • 80 g: av 5 dl U Sport (60 g) och 1 U Gel (20 g) – Timme 1, 2, 4, 5 och 7
  • 70 g: vatten och 2 U Gel (á 20 g) + 1 U Gel (30 g) – Timme 3 och 6

Anledningen till att jag valde att variera intaget lite grann var bland annat att det såg ut att ta längre tid mellan depå nr 1 och 2 jämfört med övriga sträckor. Jag skulle därför behöva komplettera mina 2 st 5dl-flaskor med sportdryck i löparvästen med vattenblåsan. Dessutom vet jag sedan tidigare att jag efter ett tag blir trött på smaken av sportdryck. För eventuell hunger planerade jag också att ha med mig en Clif Bar i ryggsäcken, samt lite extra förstärkning i varje dropbag.

Ankomst till Visby med båt från Nynäshamn sent torsdag kväll. Fredag förmiddag blev det en lugn 20 minuters löptur längs strandpromenaden norrut, lite kompletteringshandling och middag med släkten 🙂

Race day

Starttiden är 09:00 och bussen från Visby avgår 07:30 från parkeringen utanför Kallbadhuset. För de som inte hunnit hämta ut sin nummerlapp tidigare, jag inkluderad, delas dessa ut en kvart innan bussens avgång. Jag har således ställt klockan på 04:45, vilket ger mig ordentligt med tid att dricka morgonkaffe, äta frukost, tejpa fötterna etc. Mina väskor/dropbags står färdigpackade sedan kvällen innan.

På bussen ut mot Hallshuk kommer fjärilarna i magen. I och med att så mycket är nytt blir det per automatik en hel del ovisshet om hur dagen kommer att utvecklas. Min målsättning är dock bara att klara av distansen och ta mig i mål. Jag tänker spara på krafterna och gå i alla uppförsbackar (och förmodligen även i nedförsbackarna), ta det lugnt och springa där jag kan. Helt enkelt ha en så behaglig tur som möjligt ner till Visby. Enligt min tidsplan, som jag egentligen inte har en aning om ifall den är realistisk, ska jag vara i mål senast 16:45. Vädermässigt är det i alla fall perfekta löparförhållanden med mulet och 14 grader.

Hallshuk – Irevik (Depå 1)

Den första delsträckan, är förhållandevis lättsprungen. Direkt efter starten tar vi oss snabbt ner till stranden som vi följer ett par kilometer. Sedan är det omväxlande uppe på klinten och nere på stranden.

Ner till och bort längs stranden

De första, av många, raukar passeras

Minns inte om det var i bussen från Visby, eller om jag hörde det av någon medlöpare, men tydligen håller man på att iordningställa en vandringsled längs kusten och det är denna vi följer. Där det är som brantast har man satt upp rep att hålla sig i. Det tackar jag för.

Lite hjälp utför klinten

Sträckan är sagolikt vacker oavsett om jag befinner mig uppe på klinten, eller nere på stranden. Jag går som planerat både uppför och utför, intar energi enligt plan och är vid allmänt gott mod.

Mäktiga vyer när vi springer längs stranden

Strax innan Irevik, när jag fortfarande befinner mig uppe på klinten, kommer jag ut på en platå och ser ingen fortsättning. Så minns jag ”Obs; brant trappa ner från berget innan Ihre strand!” från roadbook’en. Går fram till kanten och jodå, där är trappan. Nerför denna och fortsätter längs stranden.

Trappan ner till Ihre strand

När jag närmar mig depån ljuder en cykeltuta!! Det är moster och morbror som tagit sig hit för att heja på 🙂
Här byter jag enligt plan mina Salomon Speedtrack mot de väl insprungna Brooks Adrenaline. Anledningen till skobytet är dels att jag fått uppfattningen (felaktigt!) att den första delen är den mest tekniska och dels att jag inte sprungit in Salomonskorna. Kändes säkrast helt enkelt.
Medan jag byter skor får jag hjälp att fylla vattenblåsan i ryggsäcken. Bra support är guld värd!! <3

Har avverkat denna första etapp på knappa 2 timmar, vilket är väl i linje med den ”plan” jag gjorde upp innan loppet. I den hade jag noterat att sträckan var ca 13 km, men eftersom det var närmare 16 km har jag sprungit något fortare än jag trodde. Äter ett par gifflar, fyller på med ny energi i ryggsäcken och ger mig sedan ut på nästa delsträcka.

Irevik – Nyhamn (Depå 2)

Direkt efter depån tar vi oss upp på klinten igen. Efter ett tag ser jag inte längre några snitslar och blir osäker på vägvalet. ”Havet till höger” är ju grundregeln, men jag ser ingen stig och börjar därför gå tillbaka. ”Är du vilse?”. En av loppets veteraner har kommit ifatt mig och hon hjälper mig på rätt väg. Vi når kanten av klinten och hade jag inte haft sällskap här hade jag missat svängen åt höger och i stället fortsatt längs kanten. Nerfarten är riktigt brant och skulle verkligen behöva ett rep att hålla sig i. Vi tar oss dock ner utan incidenter och sedan är det springbart igen.

Ibland bara måste jag stanna till och njuta av utsikten

Efter ungefär 23 km når jag Lickershamn och här har hela familjen/släkten samlats för att heja på 🙂 Vid rauken Jungfrun når jag sedan loppets första kontrollpunkt. På en orienteringsskärm, mittemot rauken, sitter bokstaven ”S”. Bokstäverna på de olika kontrollpunkterna ska bilda ett ord som sedan ska redovisas när man kommer till målet.

Jungfrun

Långt där borta ligger Visby

Fortsätter längs klinten, men efter ett tag blir jag osäker på om jag är på rätt väg. Tycker jag kommit för långt in i skogen och minns ett vägval där jag inte höll mot havet utan vek av. Dock tyckte jag att stigen jag följde var den bredare och dessutom såg jag inga snitslar längs någon av vägarna. Ändå vänder jag tillbaka och efter ett tag hörs ett ”Är du vilse igen??”. Samma människa som hjälpte mig hitta rätt tidigare har nu kommit ikapp mig igen. Det visar sig att den väg jag valde faktiskt var den rätta och efter ett tag har vi tagit oss ner till stranden igen längs vilken vi fortsätter mot depå nummer 2.

Uppför längs en del av Kinners 14 km-spår

Här möter familj och släkt upp igen. Byter tröjor, fyller på energi och tar en kopp kaffe. Den andra delsträckan har varit mer kuperad och jag har gått mer nu. Har snart varit ute i 5 timmar, men humör- och energimässigt är det inga problem. Visst skulle fötterna må bra av vila nu, men något annat är ju inte att vänta sig.

Nyhamn – Visby

Från Nyhamn till Brissund, där loppets andra kontrollpunkt finns, är det löpning längs havet via vägar och stigar. Även en bit på stranden, vilket är ganska jobbigt nu.

Några medlöpare har redan passerat här…

Vid ca 40 km finns nästa orienteringsskärm. Bokstaven ”O”. Jag gissar att den sista kontrollen kommer att ha ”L” på sig 😉

Maratondistansen passeras och nu längtar jag efter målgång! Men innan jag når loppets sista kontroll, ungefär 4 km från mål, måste jag ta mig igenom loppets absolut snårigaste och mest obanade del. På vissa ställen är vegetationen så tät och det är så lågt i ”tak” att jag tvingas ta stöd mot händerna mot marken. Tack och lov att denna del inte är så lång. Dessutom hade jag ju faktiskt valet att ta mig fram i strandkanten, men eftersom det fanns ett par snitslar den väg jag följde så…  Dock är jag snart ute på springbar stig igen och jag befinner mig nu jämsides med en parkering och rätt vad det är så är jag framme vid den sista kontrollen. ”L” som jag gissade 🙂 Nu är det asfaltslöpning de resterande kilometrarna in till Visby och även om fötterna värker så tycker jag ändå att det är ganska skönt.

Efter ett tag känner jag också igen mig från i fredags förmiddag och då har jag inte långt kvar. Försöker att låta bli att tänka på fötterna och fokuserar i stället på den vidunderliga vyn där jag springer längs strandpromenaden.

Sista biten in till mål (kortet taget fredag 5/10)

I samma stund jag passerar mållinjen vet jag att detta kommer jag att göra igen. Visst är jag trött och har ont i fötterna, men känslan av att gå i mål efter att ha utmanat mig själv, testat mina gränser, slår det mesta. Energimässigt har det fungerat jättebra hela dagen och egentligen har jag inga fysiska besvär förutom en ordentlig blåsa på insidan av höger fot. Min ursprungliga gissning om tempo visar sig också stämma ganska bra. När jag slår av klockan diffar medeltempot 3 sekunder/km jämfört med min initiala gissning.

Stolt och lycklig med min Finsiher-tröja

Tankar efter loppet

  1. Det här vill jag göra igen!!!
  2. Energiupplägget fungerade jättebra!
  3. Jag hade inte behövt byta skor i första depån.
  4. Till nästa gång behöver och ska jag träna mer trail!