Följa en energiplan

Träningspass: 30 km + test av ny energi
Datum: 2018-07-07

Trots att jag hört det i olika sammanhang har jag har väl egentligen aldrig haft någon egentlig energiplan för mina långpass. Det har mer varit att ta med 2 st. 50cl-flaskor med sportdryck (har hittills använt Enervit av den enkla anledningen att denna serveras på Stockholm Marathon) och någonting ifall/när jag blir hungrig (en bar och/eller ngn giffel).

Men efter att under en längre tid ha följt biomedicinarna Tommy och Simon i podden Prestera mera har jag börjat inse att det här med att ha någon form av struktur/plan för min energipåfyllning ändå kan ha en viss betydelse. Så varför inte ”give it a try” liksom ^^

Beställde därför ”Stora Prova På”-paketet från Umara och laddade inför mitt 30 km-pass med sportdrycken och gels.

Energipaket från Umara sport

Den internationella rekommendationen för aktiviteter över 2,5 h är 90 g/h. Min plan var att i alla fall försöka få i mig 60g/h, enligt följande
– Första timmen: 500 ml sportdryck (1 flaska) = 60g kolhydrater
– Andra timmen: samma upplägg
– Tredje timmen: en gel var 20:de minut (20g kolhydrater/gel) i kombination med vatten.
– Skulle passet ta mycket längre tid än 3h hade jag ytterligare en gel i reserv

Av erfarenhet vet jag att jag brukar ha svårt att få i mig sportdryck när jag varit igång länge. Då är det bara vatten som smakar bra. Detta var också anledingen till att jag planerade sportdrycksintag de första två timmarna och gel+vatten den tredje timmen.

För att inte behöva bära med mig all vätska redan från start hade jag också planerat att springa 2 varv på en 15 km-slinga som efter ca 12 (och 27) km passerade bostaden. Där hade jag i carporten helt enkelt ställt upp en pall med två stycken vattenflaskor så att jag vid varje passering kunde byta en tom sportdrycksflaska mot en vattenflaska.

15km-rundan, passerade hemma efter 12 resp. 27 km

En egen vätskestation i carporten

I min träningsdagbok noterar jag efter passet: ”Ett mycket bra långpass på 30km!! Testade produkter från Umara OCH att följa en strikt energiplan på 60g kolhydrater/timme. Fick i mig detta och drabbades aldrig av ngn mental dipp! 🙂

Och just här ligger den stora skillnaden jämfört med tidigare pass. Den trötthetskänsla som nästan alltid brukar infinna sig efter 18-20 km kom egentligen aldrig, något som med största sannolikhet gjorde att jag också kunde hålla ett ganska jämnt tempo genom hela passet. Dessutom upplevde jag att jag kunnat fortsätta en bit till i samma fart, vilket även det var en ny känsla efter 30 km.

För skojs skull kollade jag sedan (via detta smidiga verktyg) vad dagens tempo skulle ge för sluttid på ett maraton och kunde nöjt konstatera att det skulle ha räckt till ett nytt personbästa 🙂

Tempot hade räckt till nytt PB på maratondistansen

Noterar i efterhand att det också är en ganska stor skillnad energiinnehållsmässigt i de olika sportdryckera:
Enervit: 28g kolhydrater/500ml
U Sport: 60g kolhydrater/500ml

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *