5 * 5km

Träningspass: 5 * 5km
Datum: 2018-02-04
Väder: ca -4 grader, mestadels sol

Upplägg: Spring 5km och gå/ pausa tills det har gått en timme. Upprepa så att det totalt blir 5*5km löpning med efterföljande gåvila/paus. Totaltid för passet är således 5h. Idén till detta upplägg kommer ifrån ett inlägg i Facebookgruppen ”Runstreak 2018”. Passet blev för övrigt dag 44 i min egen runstreak (som påbörjades 2017-12-23). Tanken från början var att köra passet tillsammans, men då samtliga intresserade är bosatta på olika orter gjorde vi istället upp om en gemensam starttid (kl. 11:00).

Mina egna tankar före passet; jag såg det som 25 km löpning, vilket totalt skulle bli lite längre än vad jag för närvarande befann mig längdmässigt. Men eftersom varje 5km skulle följas av vila (i rörelse) kändes det ändå inte alltför omöjligt. Den totala tiden (5h) motsvarar också närapå vad jag brukar få för sluttid på de maraton jag ställt upp i. (Helsingborg 2017 undanräknat eftersom jag där ställde upp trots fotproblem.) Såg därför med tillförsikt fram mot den 4/2 då vi skulle köra. Jag hade dessutom blivit lovad sällskap av C som skulle vara ute och gå samma tid som jag sprang. Vi satte också upp våran egen ”energistation” direkt innanför ytterdörren för att kunna fylla på med energi så lätt och smidigt som möjligt.

Våran ”aid station” innanför ytterdörren

Noteringar under och efter passet:

11:00 – Start och inga andra känslor än ”OK, första 5km av 5! Nu kör vi! 🙂 ”

Efter de första 5km känns det ganska bra. Försöker hålla ett ganska lugnt tempo under rundan. Min främsta oro i det här läget är hur det ska gå att komma igång igen om vilan blir för lång. Tänker därför att jag bara går hem, fyller på med lite energi och sedan fokuserar på att hålla mig i rörelse fram till kl. 12:00 då andra rundan ska börja.

Fyller på med vatten, apelsinklyftor och banan. Är snabbt ute igen för att inte stumna. Strax innan andra rundan noterar jag att jag inte känner någon stelhet. Däremot är jag redan här kall om ryggen och ser fram emot att börja springa igen.

5km #2 avverkade: Jag har nu sprungit totalt 10km. Känslan är dock att detta är bra mycket jobbigare än att springa 1 mil i ett svep. Har varit ute i 1,5h och i kroppen känns det nu som ett långpass när man närmar sig ca 15 km. Har blivit ordentligt hungrig och känner att jag behöver fylla på med energi.

Fyller på med sportdryck, apelsinklyftor, gifflar och 1/2 energibar. Snabbt ute igen för att hålla mig i rörelse. Kände en viss stelhet i kroppen under andra varvet.

Efter 5km #3: Under det här varvet har det börjat bli jobbigt och jag känner att jag egentligen vill bryta nu. Känner också att jag behöver fylla på med energi, men har egentligen ingen aptit trots att jag ändå känner lite hunger. Ska försöka fylla på med lite choklad och salta nötter. Tänker att ”kommer jag ut på 4:e rundan är det ju bara en kvar sedan!”

4:e 5km-rundan är en ren plåga, mer eller mindre från första steget. ”Fy fan, nu går jag! Jag orkar inte mer!” tänker jag flera gånger! Beslutet att börja gå skjuter jag dock upp, lite i taget, och till slut har jag kommit tillräckligt långt för att känna att jag fixar dessa 5km också. Dock är jag fast besluten att inte köra den 5:e rundan, att 4*5km räcker (vilket också bidrar till att jag orkar springa hela 4:e rundan).

Möter C ute på 4:e femkilometern

Möter C denna runda och meddelar att det inte blir ngt mer springande efter detta varv. ”Du får väl gå sista rundan då” och, ja, så känner jag också. Har f.ö. ingen energi kvar nu och 0 aptit. Vet att jag iaf måste försöka dricka lite när jag kommer in.

I pausen innan de sista 5km lyckas jag få i mig lite sportdryck, apelsinklyftor, choklad och lite nötter. Har också tagit på en extra jacka eftersom jag bara ska gå sista timmen. Det visar sig dock vara en stor miss att inte samtidigt byta till torra kläder…

16:15 – Reflektioner efter dusch; otroligt nöjd över att ändå ha genomfört hela 5*5km! De sista 5km var ren gång, men det spelar ingen roll, 5*5km är iaf avverkade. Och med all gåvila mellan 5km-rundorna blev det totalt 32,05 km som avverkades på de 5 timmarna.

En stor miss jag gjorde var att inte tidigt vara mer observant på hur nedkylningen påverkade prestationen. Jag noterar redan innan den andra 5km-rundan att jag är kall om ryggen. Med facit i hand borde jag dels ha bytt iaf underställströja efter 2-3h och dels sett till att ha torra kläder innan den sista gå-rundan. De allra sista 2-2.5km frös jag så att jag skakade när jag kom in.

Hur aptiten förändras har jag noterat tidigare, när jag sprungit maraton, men det blev så mycket tydligare detta pass. Ett sådant här pass är därför utmärkt att testa olika energistrategier på. Funderar också på hur mycket kylan påverkade. Eller om det var så att när jag var tom på energi och klarade av kylan sämre.

Slutligen; jag hade inte insett att den totala tiden som jag höll igång skulle påverka så mycket som den gjorde. Det var ju inte bara 5km 5 ggr utan faktiskt 32km rörelse non-stop under 5h. Nyttig lärdom inför kommande utmaningar.

Kommer vi att göra om passet? Ja, både C och jag var överens om att detta ska vi göra om! Dock vill vi nog ha lite mera vår ute nästa gång…

Behöver jag tillägga att kaffet (och chokladbitarna) efteråt smakade gudomligt gott 🙂

Det här inlägget postades i Träningspass. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *