2018 – Utvärdering

Även om det ännu är två månader kvar av året kan jag konstatera att de mål jag satte upp i december 2017 nu är uppnådda.

De två saker jag ville klara under 2018 var dels att klara av att springa ett maraton igen. Dvs, att genomföra det utan några gå-pauser. Dessutom ville jag prova ännu längre distanser.
Mitt långsiktiga träningsmål var och är att under 2019 springa S:t Olavsleden.

Mål och utfall

  1. Springa maratondistansen igen; till loppet i Västerås den 21/4 hade jag inte lyckats få till tillräckligt många långpass på de distanser jag siktat på, men slog ändå distansrekord för året. Till Stockholm hade jag fått ihop mer volym, men då det var snudd på rekordvärme hade jag redan från början planerat gå-pauser. Men i årets tredje mara, Helsingborg 1/9, lyckades jag bocka av detta mål. Dessutom på nytt personbästa! 🙂
  2. Delta i ett ultralopp; var anmäld till två lopp. Dels Aros Maraton, mellan Uppsala och Enköping, den 5/5. Dels Gotland Ultra Marathon den 6/10. Det första startade jag aldrig i, men på Gotland genomförde jag de 51 kilometrarna!
  3. S:t Olavsleden; fokus under året har varit att springa varje dag och jag har också ökat min genomsnittliga veckovolym till drygt 6 mil/vecka. Nästa steg är att springa dubbla pass på helgerna och samtidigt öka veckovolymen ytterligare.

Reflektioner

  • Beträffande maratonmålet kände jag mig ganska trygg i att om jag lyckades få tillräckligt många långpass i benen så skulle jag klara detta. Att jag dessutom lyckades sätta nytt personbästa skulle jag säga beror på att jag hade en strukturerad energiplan som jag följde hela vägen.
  • Viktigast för att klara ”Ultramålet” var när jag sprang Jämtlandstriangeln i somras. Jag våndades ganska mycket kvällen innan, men när jag fick hjälp att skifta fokus från ”Springa med gå-pauser” till ”Gå med spring-avbrott” kändes det med ens görbart. Tog mig sedan också runt hela triangeln på 9h, något jag var och är mycket nöjd med.
    Samma mind-set använde jag sedan i ultradebuten på Gotland. Dvs, ta det lugnt, gå när jag behöver och spring där jag känner att jag kan.
  • Beträffande mitt långsiktiga mål om S:t Olavsleden; att sätta upp mål på lång sikt är en sak, att ta de små dagliga stegen något annat. För mig är min Runstreak det verktyg som med små steg för mig närmare målet. Den har hjälpt mig att bygga en vana av löpning varje dag. ”Just do it” med andra ord.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *